آسانسور دوبلکس

آسانسور دوبلکس چیست؟


اگر دو آسانسور در مجاورت یکدیگر نصب شده باشند که با یک نوع کاربری راه اندازی و بهره برداری شوند و هر یک آز آسانسور ها سیستم مکانیکی جداگانه ای داشته باشند و ارتباط فنی با هم نداشته باشند و خراب شدن یکی از آن ها روی دیگری بی تاثیر باشد و در صورتی که این دو آسانسور دارای مدار فرمان مشترک باشند به آن ها آسانسور دوبلکس می گویند.
در این حالت یکی از آسانسورها بنام آسانسور Master و دیگری Slave نام گذاری می شوند.
ویژگی های آسانسور دوبلکس
• اول: در موقع احضار این جفت اسانسور در شرایط مشابه همیشه اسانسور اصلی یا همان Master پاسخ می دهد، آسانسور Slave همچنان بی حرکت اماده باش می‌ماند.
• دوم: در صورت فعال و مشغول بودن اسانسور اصلی اگر کلید احضار اسانسور‌ها فشار داده شود این بار اسانسور فرعی به احضار‌ها پاسخ می‌دهد.
• سوم: در صورت خراب شدن یکی از اسانسور‌ها، اسانسور دیگری به تنهایی مشغول انجام خدمات می‌باشد. (مشابه یک اسانسور معمولی)
• چهارم: در اسانسور دوبلکس میانگین زمان انتظار مسافر کم می‌باشد (به علت حذف پاسخ احضار‌های نا خواسته تکراری)

• پنجم: با توجه به حذف پاسخ به احضار‌های تکراری و نامناسب و مدیریت هوشمندانه مدار فرمان مشترک کاهش می‌یابد.

سیستم فراخوانی آسانسور دوبلکس


• سیستم فراخوانی ساده یا پوش باتن: در این سیستم آسانسور به اولین احضار می رود و تا زمانی که وظیفه خودش رو انجام نداده یعنی تازمانی که به طبقه ای که شاسی فشرده شده نرسد هیچ شاسی دیگری را نمی پذیرد.
• جمع کن رو به پایین: در این سیستم شاسی احضار در طبقات تکی است و آسانسور به ترتیب از بالا به پایین به احضار ها پاسخ می دهد.
• جمع کن رو به بالا: در این سیستم هم شاسی احضار در طبقات تکی است و آسانسور در حین حرکت از پایین به بالا به احضار ها پاسخ می دهد.
• جمع کن دو طرفه: در این سیستم آسانسور در حین حرکت چه از بالا به پایین و چه از پایین به بالا به ترتیب به احضار ها پاسخ می دهد.بیشتر برای ساختمان هایی مناسب است که تردد بین طبقات وجود دارد.
• جمع کن انتخابی: در این سیستم ما در هر طبقه دو دکمه داریم(پایین و بالا). البته به جز اولین و آخرین طبقه که این ها یک دکمه دارند.یعنی اگر کسی دکمه طبقات بالا را بزند اسانسور به سمت بالا حرکت میکند و اگر کسی دکمه رو به پایین را بزند این در حافظه می ماند تا بعد از آن اجرا شود.
• کنترل دوبلکس: اگر ما کنترل دو یا چند آسانسور را بخواهیم با یک فرمان به عهده داشته باشیم از این مورد استفاده می کنیم.در این سیستم یک آسانسور در طبقه اصلی است و به آن کابین مستر می گویند.
آسانسور بعدی به صورت آزادانه فعالیت می کند که به آن کابین اسلیو می گویند.
کارکرد این روش به این صورت است که به نزدیکترین کابین هم جهت با احضار پاسخ می دهد.

مزایای سیستم کنترل دوبلکس


1-جلوگیری از حرکت های مضاعف(حرکت دو کابین برای یک درخواست)
2-بازده یک زوج دوبلکس بیشتر از دو آسانسور تکی است زیرا میانگین زمان انتظار مسافر و همچنین انرژی
مصرفی کاهش می یابد.
3-در تعدادشستی های احضار طبقات صرفه جویی می گردد.
4-هرگاه یکی از آسانسور ها به دلایلی از مدار خارج شود آسانسور دیگر به صورت تکی به تمامی در خواست ها سرویس می دهد:
• باز ماندن درب به صورت طولانی. مثلا مسافری برای مدت زمانی مانع بسته شدن درب شود آسانسور از دوبلکس خارج می شود.
• در صورتی که سنسور حرارتی موتور با گرم شدن بیش از حد موتور عمل کند در این صورت تا خنک شدن موتور آسانسور دیگر به تمامی در خواست ها پاسخ خواهد داد.
• چنانچه به هر دلیلی یکی از آسانسورها خراب شود.
• خاموش شدن یکی از آسانسورها
• حالت رویزیون یا تعمیرات یعنی آسانسور در حال سرویس است و امکان کنترل آن با استفاده از جعبه رویزیون بالای کابین وجود دارد.
توجه:
پس از رفع عیب آسانسور معیوب به صورت خودکار به حالت دوبلکس بر می گردد.

جعبه رویزیون چیست؟


جعبه رویزیون آسانسور به عنوان واسطه‌ای برای برقراری ارتباط بین کابین آسانسور و تابلو فرمان آسانسور است. ارتباط میان شستی طبقات، شستی داخل کابین آسانسور، مدارات برقی کابین، ارتباط با موتورآسانسور و… از جمله این ارتباطات می‌باشند. از دیگر کابردهای جعبه رویزیون آسانسور، هنگام تعمیریاسرویس آسانسور است. بدین‌گونه که تعمیرکار یا سرویس‌ کار آسانسور با قرار گرفتن بر روی کابین آسانسور و فعال کردن جعبه رویزیون، کلیه ارتباط‌های کابین آسانسور باتابلو سرویس آسانسور را قطع کرده و کنترل آسانسور با جعبه رویزیون صورت می پذیرد. در حالت رویزیون آسانسور، حرکت کابین آسانسور تنها با فرمان دادن از طریق کلید‌های روی جعبه رویزیون انجام می‌شود.
اجزا آسانسور های معمولی و دوبلکس:
1-کابین
2-سیم بکسل
3-تابلوفرمان
4-سیستم محرکه
5-درب طبقات
6-تراول کابل
7-ریل های راهنما
8-شاسی های احضار
9-درب کابین
کابین: کابین یکی از مهم ترین قسمت های آسانسور ها است که افراد و بار ها درون آن قرار می گیرند. کابین آسانسور ها دارای درب ایمن و فضایی امن است؛ همچنین مسافران می توانند حرکت آسانسور را از داخل کابین مدیریت کنند.

سیم بکسل: جا به جایی کابین آسانسور در طبقات به عهده سیم بکسل است، به این صورت که سیم بکسل از گیربکس های آسانسور فرمان گرفته و کابین آسانسور را حرکت می دهد. سیم بکسل ها، بسیار مقاوم هستند زیرا سیم بکسل ها از چند رشته سیم های به هم تابیده شده فولادی تشکیل شده اند و هر کابین آسانسور، توسط 4 عدد سیم بکسلی که هر کدام به تنهایی می توانند وزن کابین آسانسور را تحمل کنند، حرکت می کند.
تابلو فرمان: همانطور که از اسم آن مشخص است، تابلو فرمان وظیفه کنترل کردن تمامی اجزا آسانسور را بر عهده دارد؛ بنابراین مهم ترین بخش آسانسور تابلو فرمان آن است. تابلو فرمان در موتور خانه قرار دارد و وظیفه آن ایجاد هماهنگی بین تمامی اجزا و قطعات تشکیل دهنده آسانسور است.
سیستم محرکه: آسانسور ها نوعی وسیله حمل و نقل عمومی هستند و نیاز به حرکت دارند. با توجه به اسم این بخش، می توانیم متوجه شویم که سیستم محرکه، عامل اصلی و مهم ایجاد تحرک و حرکت کردن آسانسور است.
درب طبقات: یکی از اجزای مورد نیاز در آسانسور ها، درب آن ها است که بر اساس نوع نیاز ما و فضای مورد نظر ما، نوع و ابعاد درب ها انتخاب می شوند. ابعاد درب های طبقات، بر اساس نوع آسانسور و چاله آسانسور مشخص می شوند.
تراول کابل: برای این که هر یک از اجزا آسانسور ها حرکت کنند و وظیفه خود را انجام دهند، نیاز دارند تا دستوری دریافت کنند. انتقال دستور به تمامی اجزا آسانسور بر عهده تراول کابل می باشد.
ریل های راهنما: جنس ریل های راهنما، بسیار مقاوم و محکم است زیرا باید نیروی های بوجود آمده از ترمز های ایمنی و بار های داخل کابین آسانسور را تحمل کنند. وظیفه ریل های راهنما، انتقال کابین آسانسور و وزنه تعادل آسانسور است.
شاسی های احضار: برای حرکت کردن کابین آسانسور، شاسی های احضار به آسانسور دستور حرکت می دهند.
درب کابین: در کابین آسانسور ها وجود درب الزامی است که با توجه به نوع و کاربرد آسانسور انتخاب می شوند ولی اصولا درب کابین ها اتوماتیک هستند.


قطعات مختلف آسانسورها


1-سیستم دربازکن اتومات آسانسور
2-ترمز آسانسور
3-وزنه تعادل آسانسور
4-قفل لولایی
5-شالتر
6-براکت
7-لقمه
8-انکودر آسانسور
9-روغندان
10-مگنت درب آسانسور
11-جعبه ریوزیون آسانسور
12-موتور آسانسور
13-پاراشوت
14-گاورنرآسانسور

…………………………………………….   آموزش نصب دوربین در آسانسور   ……………………………………………….

مگنت درب آسانسور:


مگنت درب آسانسور، در کابین قرار دارد و در سمت قفل ایمنی نصب می شود. زمانی که کابین به طبقات می رسد، قفل درب آسانسور با فشار دادن این مگنت، باز می شود. اجزای تشکیل دهنده مگنت درب آسانسور شامل موارد زیر است:
• اهرم
• جک
• سیم پیچ مغناطیسی
قفل لولایی:
در طبقات ساختمان ها هنگامی که می خواهیم درب آسانسور را باز و بسته کنیم، نیاز به سیستمی است که اجازه حرکت به کابین آسانسور را ندهد. قفل لولایی این امکان را به ما می دهد تا در هنگام باز و بسته شدن درب کابین، آسانسور حرکت نکند.
شالتر:
آسانسور ها باید به گونه ای باشند که در هنگام حرکت حد طبقات را رد نکنند در واقع یعنی از بالا ترین طبقه ساختمان بالا تر نروند و همچنین از پایین ترین حد ساختمان نیز عبور نکنند و با کف چاه برخورد نداشته باشند. برای این که کابین آسانسور ها بتوانند این حدود را شناسایی کنند، نیاز به سنسور هایی به نام شالتر دارند.
روغندان:
عمل روغنکاری ریل ها در آسانسور می بایست به طور اتوماتیک انجام شود. روغنکاری ریل ها به وسیله یک روغندان و فیتیله هایی که به کمک ویژگی موئینگی عمل می کنند، انجام می شود. این مکانیسم اصولا بر روی کفشک ها قرار دارد.
پاراشوت:
کابین های آسانسور به وسیله سیم بکسل ها نگه داشته شده اند و به وسیله آن ها حرکت می کنند اما گاهی اوقات ممکن است تمامی سیم بکسل های آسانسور پاره شوند. اگر تمامی سیم بکسل های کابین پاره شوند و آسانسور در حال سقوط کردن باشد، سیستم ترمز های اضطراری فعال می شوند و کابین را از سقوط ناگهانی نجات می دهند. پاراشوت ها در واقع همان سیستم های ترمز اضطراری هستند که در مواقع خاص، کابین آسانسور را از سقوط نجات می دهند. پاراشوت ها سه دسته هستند:
• لحظه ای
• غلتکی
• تدریجی
لقمه:
در آسانسور ها نیاز است که ریل های راهنما به براکت ها متصل شوند و برای اتصال این دو ما نیاز به گیره هایی داریم که به آن ها لقمه می گویند.

براکت:
برای متصل کردن ریل ها به دیوار سازه و چاه، نیاز به پایه هایی داریم که به آن ها براکت می گویند، توجه داشته باشید که فاصله نصب براکت ها در آسانسور باید به گونه ای باشد که در هنگام ترمز ناگهانی آسانسور، از کمانش ریل ها جلوگیری کنند. همچنین براکت ها انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع ترمز، سرعت حرکت، ظرفیت کابین، نوع و اندازه ریل ها و …، می توانیم براکت مناسب را انتخاب کنیم.

پایان

پست قبلی

بهترین مکان نصب سنسور یا چشم دزدگیر کجاست؟

پست بعدی

اختصاصی کردن صفحات در نرم افزار ایپلن Eplan P8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حسابی ندارید؟

یک حساب کاربری ایجاد کنید

مشاوره مهرا صنعت